مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

مانی راد: اگر چه به طور صریح و روشن نمی توان اولین مقام اداره شهر تهران را «شهرداری» دانست،

اما با اقدام اخیر رئیس جمهور مبنی بر اجرای ماده 136 و 137 برنامه سوم و چهارم توسعه، می توان امیدوار بود که تا چند سال آینده- البته در صورت تصویب مجلس- شهرداری در بسیاری از حوزه ها، از جایگاه نظارتی فاصله گرفته و تصمیم گیرنده و مجری حل بسیاری از مسائل شهری باشد.

بی تردید حضور وزارتخانه های متعدد در تهران علاوه بر تحمیل هزینه های مختلف به شهرداری در حوزه های متعدد، موجب مسئولیت های موازی در اداره شهر می شود.

هنوز شهرداری تهران برای انجام بسیاری از فعالیت های شهری، اختیارات کافی ندارد چرا که تنها مبدأ تصمیم گیری در حوزه های مختلف نیست، اما می توان امیدوار بود که با اعطای وظایف بیشتر، شهرداری توانایی انجام بسیاری از مسائل پایتخت که به بحران تبدیل شده اند را داراست.

به ویژه اینکه با تهیه طرح جامع و تفصیلی تهران به عنوان یک مبنا برای تصمیم گیری، این امکان می باید در اختیار شهرداری قرار گیرد تا بسیاری از مسائل پایتخت را حل کند. شهرداری تهران در حالی به عدم برنامه ریزی در معضلات مختلف جاری پایتخت از جمله محیط زیست، ترافیک، حریم شهر، متکدیان، ساخت وساز بی رویه و حمل ونقل محکوم است که هنوز اختیارات لازم در این حوزه ها را به دست نیاورده است.

حضور وزارتخانه های مختلف و سهم قابل توجه آنان در اداره پایتخت از سویی و عدم هماهنگی بسیاری از مدیران دولتی از سوی دیگر، موجب ناکارآمدی در اداره پایتخت می شود. اما اگر شهرداری به عنوان تنها مجری و تصمیم گیرنده برای حل معضلات پایتخت شناخته شود، بی تردید، توانایی حل بسیاری از آنها را داراست.

این اقدام از سویی موجب کاهش تصدی گری دولت در اداره امور می شود و از سویی با توجه به تجربه مدیران شهرداری می توان آینده ای روشن برای حل معضلات شهری متصور بود. هنوز بسیاری از وزارتخانه ها با تقسیم وظایف یا اعطای بخشی از وظایف خود که در محدوده شهری است به شهرداری تهران چندان موافق نیستند، اما در اقدامی مناسب و جالب، وزارت کشور بر مبنای ماده 136 برنامه سوم توسعه، نخستین گام را برداشته است.

رسول خادم- رئیس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی شورای شهر تهران- از واگذاری وظایف 23 گانه وزارتخانه ها در دو طرح کوتاه مدت و بلندمدت خبر داد و آمادگی شهرداری تهران و مجموعه مدیریت شهری را برای تصدی آن اعلام کرد. او قاطعانه گفت که شهرداری در پذیرفتن وظایف 14 گانه که به صورت کوتاه مدت اعطا خواهد شد، آمادگی کامل دارد و برای پذیرفتن 4 وظیفه از 9 وظیفه که می باید در طرح بلندمدت به شهرداری واگذار شود نیز آماده است.

البته در صورت تصویب مجلس و اجرای این طرح، می توان به مدیریت شهری واحد در سال های آینده امیدوار بود و دیگر شهرداری را سازمانی دست و پا بسته در برابر مشکلات ندانست.

ما می توانیم امیدوار باشیم که در صورت به سامان رسیدن این طرح، مشکلات به تدریج از پایتخت رخت ببندد و تهران به آرامی، چهره شهری شایسته را به خود بگیرد؛ شهری که دوست داشتنی و به دور از مشکلات است.

کد خبر 875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز